SAMEN OP WEG NAAR EEN WERELD ZONDER SLECHT NIEUWS.

De kledingindustrie: een 'goed' voorbeeld.

De kledingindustrie produceert jaarlijks 100 miljard nieuwe kledingstukken voor 7 miljard mensen. Dit terwijl onze kledingkasten al uitpuilen met supergoeie spullen waar we niet meer naar omkijken. Een continu wisselend modebeeld, te goedkope kledingwinkels en een hoop marketing-geweld zorgt dat het meeste van die 100 miljard stuks ook in onze kasten belandt. Geen wonder dat we ieder jaar per persoon gemiddeld zo'n 46 kledingstukken nieuw kopen en 40 stuks weggooien

 

Maar de kledingindustrie verduurzaamd toch? Klopt, dat is een goede ontwikkeling. Maar hij groeit ook als een malle. Zelfs zó hard dat, ondanks het feit dat deze verduurzaamd, de impact op onze planeet verergert. De verwachting is dat de hoeveelheid nieuw geproduceerde kleding en schoenen tot 2030 nog met 81% (!) stijgt. En dat terwijl we weten dat bijna driekwart van alle CO2 die de industrie uitstoot wordt veroorzaakt in de productiefase.

 

Helaas is dit in veel andere industrieën niet anders. Je zou dus kunnen denken: kappen nou met dat nieuw, kom eens met een betere oplossing. Precies, dachten wij ook. 

What's the p?

We gebruiken het p-woord liever niet. Ok, voor deze ene keer dan: p-robleem. Maar om uit te leggen waarom we dit doen, moeten we je er toch één keer op wijzen wat er in hemelsnaam aan de hand is. 

 

Door overconsumptie belandt een shitload aan goede gebruikte spullen te vroeg op de afvalberg. En daar kopen we vaak weer nieuwe producten voor terug. Terwijl iedereen elkaar blijft aankijken in afwachting van een oplossing, blijft de hoeveelheid afval en nieuw productie maar toenemen. We hoeven je niet te vertellen dat natuurlijke grondstoffen niet oneindig beschikbaar zijn en dat zowel afval als nieuw productie zeer schadelijk zijn voor de mens en onze natuurlijke omgeving. 

Meer dan een derde van de CO2 die we uitstoten komt door het kopen van nieuwe spullen. Het beste wat we voor onze planeet kunnen doen is minder consumeren en meer gebruik maken van de spullen die we al hebben.  

We nemen je niets kwalijk. Het is het systeem.

Langer met onze producten doen. Klinkt logisch, toch? Maar we leven nog nauwelijks vanuit de gedachte om onze producten een zo lang mogelijk leven te geven. We nemen je niets kwalijk. We weten dat je graag andere keuzes wilt maken.

 

Maar het is moeilijk daarbuiten. Duurzamer consumeren is nog steeds een hoop gedoe. Het kost vaak veel tijd, moeite en geld om goede keuzes te maken. We leven in een wereld waarin nieuw kopen eenvoudiger is dan het vinden van iets kwalitatiefs tweedehands dat bij je behoefte past. En het verkopen van gebruikte spullen best wat moeite kost, terwijl het vaak niet veel oplevert. Ja, vervelende bieders die nooit concreet worden en voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

Come on! Is dit echt onze manier om je te bedanken voor de goede dingen die je wilt doen? 

Onze visie: een wereld zonder slecht nieuws.

Dat is waarin wij geloven. Hoe zou zo’n wereld eruitzien? We krijgen oneindig veel energie als we daarover fantaseren. Voor ons betekent het in ieder geval twee dingen: circulair consumeren en met positiviteit vooruit kijken, in plaats van met negativiteit terug. ​

Ontwerp zonder titel-13.png

Circul... wat? 

Circul-air. Vergis je niet, dit is niet de nieuwe duurzame vliegmaatschappij van Elon Musk. Helaas. We gaan een poging wagen je simpel uit te leggen wat een circulaire manier van consumeren betekent. 

 

De huidige economie is nog grotendeels lineair. In een lineaire economie gaat de productie van goederen en het gebruik ervan volgens een rechtlijnig patroon: we halen grondstoffen uit de grond, maken er producten van, gebruiken de producten en gooien ze weg als we ze niet meer nodig hebben. Het komt op de vuilnisbelt terecht of wordt verbrand. Doei waardevolle grondstoffen. 

 

In een circulaire economie zorgen we dat grondstoffen niet verloren gaan. Producten blijven zo lang mogelijk in gebruik. En als het écht niet meer gebruikt kan worden, dan worden de grondstoffen weer hergebruikt in een ander product. Hierdoor is er minder afval en zijn er minder nieuwe grondstoffen nodig.

Tijd voor positiviteit!

Wie zit er op slecht nieuws te wachten? He-le-maal niemand. Laten we stoppen met gecompliceerde verhalen over de problematiek en hoe we hier beland zijn. Als het op het milieu aankomt, is het vrij simpel: we helpen het naar de kl#te en we kunnen het tij nog keren. In plaats van vingerwijzen en mensen te vertellen wat ze moeten doen, geloven wij dat het veel leuker en effectiever is om met een hoop positieve energie een betere toekomst te visualiseren. En middelen aan te reiken waarmee we die toekomst kunnen bereiken.

Onze missie: mensen inspireren om anders te consumeren. 

Willen we een wereld bereiken waarin we meer hergebruiken en minder nieuw produceren, dan moeten we mensen helpen om de drang om nieuwe spullen te kopen te stoppen. 

 

Op z’n zachtst gezegd helpt het huidige lineaire consumptiemodel niet echt mee, en daarom vinden wij het tijd voor een beter alternatief. Dat klinkt groots, en dat is het ook. Maar jij kunt achterover leunen.

 

Wij doen het werk, jij krijgt de credits. Euhm...tokens.

handen vasthouden

Waarvoor wij iedere dag opstaan. 

We zien het als onze verantwoordelijkheid om bewustzijn te creëren, een oplossing aan te dragen en zoveel mogelijk mensen en merken te inspireren om deze nieuwe vorm van consumptie te omarmen. Hoe meer zielen, hoe meer fun en hoe duidelijker het wordt dat extra produceren helemaal niet nodig is.

 

Dit alles voor één doel: het voorkomen van zoveel mogelijk afval en nieuwproductie. 

 

In vijf jaar 500.000 producten een volgend leven. Laten we beginnen. Help je mee?