top of page

SAMEN OP WEG NAAR EEN WERELD ZONDER SLECHT NIEUWS.

  • Waarom een experiment?
    We hebben een heel tof concept voor ogen, een soort ‘Swap-Walhalla’, maar in een startupfase zijn veel ideeën nog gestoeld op aannames. Het is nu tijd om een aantal van deze ideeën te testen. In plaats van te gissen naar wat toekomstige gebruikers willen, nodigen we ze juist uit om mee te doen aan het experimentele proces en te delen waar ze blij van worden. Zo zorgen we ervoor dat alle tijd, energie en geld wordt geïnvesteerd in oplossingen waar mensen daadwerkelijk op zit te wachten. Jouw deelname en feedback is gedurende de test super waardevol. Dus laat vooral van je horen als je iets bevalt, je iets dwars zit of als je een te gek idee hebt.
  • Wat kan ik verwachten?
    Het experiment is een mijlpaal, maar ook slechts het begin. De app die we voor ogen hebben is een stuk groter (en gaver!) dan wat we in het experiment gaan testen. Sterker nog: er is nog geen app. Maar ondanks het feit dat we klein beginnen, gaan we je absoluut een glimp geven van wat we gaan doen. We proberen het je nu al zo leuk en eenvoudig mogelijk te maken, maar het experiment biedt nog niet het gebruiksgemak waarnaar we streven. Veel wordt handmatig geregeld, en dat is anders als wanneer geavanceerde software alles automatisch afhandelt. Ook het productaanbod is minder groot dan wanneer duizenden mensen meedoen. Het kan nu wat langer duren voordat je vindt wat je zoekt. Maar heb geduld. Op ieder moment kan iemand een item uploaden die jij het wachten meer dan waard vindt. ​ Een experiment zou geen experiment zijn als alles vooraf vast staat en onderweg niets kan wijzigen. Zien we iets wat beter kan, dan passen we de aanpak en de regels aan. We informeren je er dan tijdig over.
  • Looptijd
    De totale looptijd is nog onbekend. Gedurende het experiment laten we zodra het kan nieuwe deelnemers toe. Is de einddatum bekend, dan brengen we alle deelnemers ruim op tijd op de hoogte.
  • Alles over tokens
    We gebruiken tokens als betaalmiddel. Je zet ze in voor producten die jij graag wil hebben. Je betaalt dus niet met geld, maar met tokens. Het enige dat je met echt geld betaalt is een swap-fee + eventuele verzendkosten. Met je eerste productuploads kun je eenmalig GRATIS tokens scoren. 1 upload = 5 tokens, 2 uploads = 10 tokens, 3 of meer uploads 25 tokens. We plaatsen ze direct na de kwaliteitscontrole in je wallet. Zo kun je snel beginnen met swappen. Let op: je producten moeten wél eerst door de kwaliteitscontrole komen. Na je eerste keer uploaden verdien je extra tokens als jouw producten een volgend leven krijgen. Je bepaalt zelf hoeveel tokens je voor je producten wilt ontvangen. 1 token = 1 euro. Maximale waarde per item tijdens het experiment: 50 tokens (50 euro). Je actuele token-stand vind je terug in de Token-Wallet app. Tokens kunnen alleen in de community worden ingezet. Tokens zijn niet inwisselbaar voor geld. Houd je aan het einde van het experiment tokens over, dan neem je die als tegoed mee naar de eerste versie van het platform.
  • Alles over aanmelden, producten uploaden & wachtlijst
    Deelnemers melden zich aan via een eenvoudig online aanmeldformulier. Na aanmelding ontvang je per mail de links naar de Instagram accounts waar je het productaanbod kunt volgen. In dezelfde mail staat een link om producten te uploaden. Je upload foto's en doorloopt vragen om productinformatie toe te voegen. Als je de foto's al hebt, duurt dit een paar minuten per product. Momenteel kan worden geswapt: bovenkleding (t-shirt, top, longsleeve, trui, blouse/overhemd, jack/jas), broeken/jeans, jurken, rokken, schoenen en boeken. Wil je vaker producten uploaden? Dat kan. Na het uploaden van je eerste producten ontvang je een welkomstmail. Daarin staat een link waarmee je losse producten kunt insturen. Dit kun je doen zo vaak je wilt! Als het druk is, laten we deelnemers in shifts toe. Zo kunnen we het handmatige werk enigszins reguleren. Het kan dus zijn dat je even moet wachten totdat we je toelaten tot het Instagram account. Zie ook 'Alles over productplaatsing & reageren op producten'. De volgverzoek-lijst in Instagram is de virtuele wachtlijst. Wie het eerst komt, wie het eerst ruilt. Deelnemers die producten uploaden krijgen voorrang.
  • Alles over kwaliteitscontrole
    We screenen alle uploads op kwaliteit. Zo zorgen we dat de Holy Swap! community ook een holy productaanbod voorgeschoteld krijgt. Hoe beter het aanbod, hoe groter de kans dat veel producten een volgend leven krijgen en hoe meer impact we maken. Wat WEL: Het draait om kwaliteit en waarde. Upload alleen items die je zelf ook zou aanschaffen als iemand anders die online zou aanbieden. Leuke items, van goede kwaliteit, in goede conditie. Een handige richtlijn qua waarde: upload items waar je zelf ook swap-fee + eventueel verzendkosten voor over zou hebben. Dus: items die minimaal zo'n 10 euro waard zijn. Wat NIET: Te afgedragen of beschadigde items komen niet door de controle. Breng deze naar de kringloop of een upcycler bij jou in de buurt. Of doe ze in een afgesloten plastic zak in de textielcontainer. Lage kwaliteit items van fast fashion ketens (zoals H&M, SHEIN, Primark, Berschka, Zara, Pull&Bear, Monki, etc.) komen niet door de kwaliteitscontrole. De ervaring leert dat producten van deze ketens vaak niet terechtkomen. Alleen de betere kwaliteit items van deze ketens (mooie kwalitatieve stof, die nog lang mee gaan) worden geaccepteerd, mits in uitstekende conditie. Items met een waarde van minder dan 10 euro. Twijfels of jouw product door de controle komt? Laat een voorcheck doen. Stuur foto’s van het item via Instagram DM of naar experiment@holyswap.nl. We laten je dan z.s.m. weten of het item door de screening komt.
  • Alles over productplaatsing & reageren op producten
    Wij plaatsen de ingestuurde producten in Instagram accounts waar alleen deelnemers in kunnen. Een Instagram account is dus een must. Na aanmelden onthullen we de Instagram accountnamen en kunnen deelnemers toegang vragen. We starten met het plaatsen van advertenties in fases, dus niet allemaal tegelijk. We doen dit op vaste dagen en op een vast tijdstip: woensdag en vrijdag, altijd om 10:00 uur. Zo weet je waar je aan toe bent en hoef je het account niet continu in de gaten te houden. Dit reduceert jouw schermtijd en geeft ons de tijd om advertenties uit te werken en orders af te handelen. We houden er bij plaatsing zoveel mogelijk rekening mee dat er van iedereen een product wordt geplaatst. Zo maakt iedereen evenveel kans om tokens op te bouwen. We publiceren jouw producten zo snel mogelijk in het Instagram account. Afhankelijk van het aantal producten dat wordt geupload kan dit even duren. We taggen je als we jouw producten plaatsen. Je ontvangt dus een notificatie van Instagram als het zo ver is. Zet je notificaties dus aan. Een notificatie ontvangen als wij iets plaatsen? Dat stel je als volgt in: Open Instagram | Volg het Instagram account van het experiment | Ga naar ‘volgend’ | Ga naar ‘meldingen’ | Zet meldingen voor berichten, stories en IGTV aan. Je kunt pas producten claimen als je tokens hebt. Met je eerste productuploads kun je eenmalig GRATIS tokens scoren. Hoe meer producten je upload, hoe meer gratis tokens je ontvangt. Na je eerste keer uploaden verdien je extra tokens als jouw producten een volgend leven krijgen. Je kunt zo vaak producten uploaden als je wilt. We werken zonder biedingen & first come, first serve. Geen gezeur & lekker snel. Hang dus een eerlijke waarde aan je items, dan ben je er snel vanaf. Zie je iets wat je graag wil hebben? Reageer met ‘MINE-MINE!’. Ben je de eerste, dan ben je de gelukkige. Wil je op de reservelijst, dan reageer je met ‘RESERVE’. Bij het plaatsen van producten taggen we de persoon van wie het product is. Vragen stellen is toegestaan. Dit doe je door in de comments de huidige eigenaar/eigenaresse te taggen en je vraag te stellen: ‘’@gebruikersnaam hoe is de pasvorm?''
  • Alles over afhandeling, betaling & verzending
    De afhandeling van bestellingen wordt door ons geregeld. Dit gebeurt handmatig. We proberen dit zo snel mogelijk te doen. De ontvanger betaalt een swap-fee + eventuele verzendkosten. De hoogte van de swap-fee verschilt per product en wordt in de productadvertentie aangegeven. Zie voorbeeldadvertentie + uitleg hieronder. De ontvanger ontvangt per mail een Tikkie-betaalverzoek om verzendkosten + swap-fee naar ons over te maken. Dat is veiliger. Stuurt de verkoper niet of niet op tijd af, dan krijg jij je geld terug. Hoe eerder je betaalt, hoe eerder je product binnen is. Je hebt 2 dagen om de betaling te doen. Wij melden het pakket bij PostNL aan en sturen een PostNL barcode per mail naar de persoon die het pakketje moet afsturen. De verzender hoeft het item alleen in te pakken en naar het dichtstbijzijnde PostNL pakketpunt te brengen. Printen van het verzendlabel is niet nodig. Ga naar het PostNL pakketpunt, laat de barcode scannen en het verzendlabel wordt door het PostNL pakketpunt geprint. De verzender stuurt het pakketje binnen 3 werkdagen af. Is dit niet het geval, dan wordt de order door ons gecanceld en krijgt de ontvanger de verzendkosten terug. Houd je alsjeblieft aan deze 3 dagen. Wij hebben de verzendlabels al aan PostNL betaald en die kosten zijn niet meer terug te halen. De ontvanger krijgt van PostNL de Track & Trace code en automatische updates over de verzending. Dit is per mail of middels notificaties in de PostNL app. Nadat het pakket is geleverd werken wij z.s.m. de tokenstanden bij en sturen een mail met jouw nieuwe tokenstand. Het helpt als je ons een berichtje stuurt dat je het ontvangen hebt. Voorbeeldadvertentie: voor dit product zet je 20 tokens in en geldt een swap-fee van €5. Bij afhaal scoor je dit item voor €5. Bij verzending betaal je swap-fee + verzendkosten. Past dit product in een brievenbus pakket (€4,10 verzendkosten), dan heb je een te gekke blouse voor nog geen tien euro! (€5 + €4,10) Maar is geld verdienen niet ieeuwww? Dat ligt er wat ons betreft aan wat ermee wordt gedaan. Holy Swap! dekt er kosten mee, stopt het in community groei (lees: meer impact) en in de toekomst in projecten die de wereld mooier maken. Met de swap-fee betaal je dus voor jouw product, voor de service eromheen én investeer je in een betere wereld 🌍💚
  • Alles over een swop-roep plaatsen
    Kun je niet vinden wat je zoekt? Doe een swop-roep! Vind je in het huidige swap-aanbod niet wat je zoekt, dan kun je ook een swop-roep doen. Die mail je naar experiment@holyswap.nl. Beschrijf wat je zoekt, welke maat, welke kleur en stuur eventueel een voorbeeld foto mee. Dan plaatsen wij de swop-roep in onze insta accounts. Misschien heeft iemand het wel thuis liggen, maar nog geen tijd genomen het te uploaden. Een swop-roep kan net dat extra zetje geven, waardoor iemand zijn/haar product een volgend leven geeft. En begint met swappen.
  • Alles over boeken
    Met het upload formulier kun je ook BOEKEN uploaden. Upload een foto van de voor- en achterkant. Boeken worden in een apart Instagram account geplaatst. Na het aanmaken van je profiel ontvang je een mail met de link naar dit account. De regels bij boeken zijn hetzelfde als bij kleding. Via de link in de bio's van de experiment accounts kun je eenvoudig tussen accounts wisselen. Er zijn 15 boek categorieën. Iedere categorie heeft een eigen kleur. Zo zie je in het productoverzicht in een oogopslag welke boeken er binnen jouw favoriete categorie beschikbaar zijn. De categorie kleuren vind je ook in de highlights van het boeken account.
  • Advies productfotografie
    Fotografeer met daglicht Maar bij de bushalte is best een beetje vreemd. Maak de foto’s in de buurt van een raam zodat de kleur het beste overeenkomt. Laat flits en filters achterwege. Fotografeer bij voorkeur op lichaam Of op een kledinghanger zodat het kledingstuk goed te zien is. Scheelt een hoop vragen naderhand. Vermijdt foto’s voor de spiegel Benoem iemand tot je eigen fotograaf of gebruik de zelfontspanner. Zo voorkom je ook bloopers, zoals de blooper van de burgemeester van Antwerpen. Dat was video inderdaad, maar who cares? Blijft leuk. Fotografeer vanuit verschillende hoeken. Zorg voor foto’s waar het hele kledingstuk op staat. Vergeet de details niet. Mooie knopen? Hoe ziet de stof er van dichtbij uit? Hoe meer, hoe beter. Laat gebreken zien Heeft het gebreken, laat het zien. Gebruik eigen foto’s Geen productfoto’s van een merk of een winkel. Dat mogen we niet en het laat ook niet de actuele staat van het artikel zien. Bij boeken: voor- en achterkant fotograferen op een effen ondergrond.
  • Overige
    Nadat de ontvanger de verzendkosten heeft overgemaakt kan de bestelling niet meer geannuleerd worden. Stuur items af zoals je ze zelf zou willen ontvangen. Dit betekent fris gewassen, zonder vlekken of geurtjes. Retourneren is helaas niet mogelijk. Ben je onverhoopt toch niet tevreden, dan kun je het item uiteraard wel weer opnieuw uploaden. We hebben vertrouwen in alle deelnemers. Maakt iemand er tóch een potje van? Meldt het ons. Bij vragen over orders, graag altijd productnummer vermelden. Je kunt ons bereiken via experiment@holyswap.nl, via Instagram en via de chatfunctie op deze site.

De kledingindustrie: een 'goed' voorbeeld.

De kledingindustrie produceert jaarlijks 100 miljard nieuwe kledingstukken voor 7 miljard mensen. Dit terwijl onze kledingkasten al uitpuilen met supergoeie spullen waar we niet meer naar omkijken. Een continu wisselend modebeeld, te goedkope kledingwinkels en een hoop marketing-geweld zorgt dat het meeste van die 100 miljard stuks ook in onze kasten belandt. Geen wonder dat we ieder jaar per persoon gemiddeld zo'n 46 kledingstukken nieuw kopen en 40 stuks weggooien

 

Maar de kledingindustrie verduurzaamd toch? Klopt, dat is een goede ontwikkeling. Maar hij groeit ook als een malle. Zelfs zó hard dat, ondanks het feit dat deze verduurzaamd, de impact op onze planeet verergert. De verwachting is dat de hoeveelheid nieuw geproduceerde kleding en schoenen tot 2030 nog met 81% (!) stijgt. En dat terwijl we weten dat bijna driekwart van alle CO2 die de industrie uitstoot wordt veroorzaakt in de productiefase.

 

Helaas is dit in veel andere industrieën niet anders. Je zou dus kunnen denken: kappen nou met dat nieuw, kom eens met een betere oplossing. Precies, dachten wij ook. 

What's the p?

We gebruiken het p-woord liever niet. Ok, voor deze ene keer dan: p-robleem. Maar om uit te leggen waarom we dit doen, moeten we je er toch één keer op wijzen wat er in hemelsnaam aan de hand is. 

 

Door overconsumptie belandt een shitload aan goede gebruikte spullen te vroeg op de afvalberg. En daar kopen we vaak weer nieuwe producten voor terug. Terwijl iedereen elkaar blijft aankijken in afwachting van een oplossing, blijft de hoeveelheid afval en nieuw productie maar toenemen. We hoeven je niet te vertellen dat natuurlijke grondstoffen niet oneindig beschikbaar zijn en dat zowel afval als nieuw productie zeer schadelijk zijn voor de mens en onze natuurlijke omgeving. 

Meer dan een derde van de CO2 die we uitstoten komt door het kopen van nieuwe spullen. Het beste wat we voor onze planeet kunnen doen is minder consumeren en meer gebruik maken van de spullen die we al hebben.  

We nemen je niets kwalijk. Het is het systeem.

Langer met onze producten doen. Klinkt logisch, toch? Maar we leven nog nauwelijks vanuit de gedachte om onze producten een zo lang mogelijk leven te geven. We nemen je niets kwalijk. We weten dat je graag andere keuzes wilt maken.

 

Maar het is moeilijk daarbuiten. Duurzamer consumeren is nog steeds een hoop gedoe. Het kost vaak veel tijd, moeite en geld om goede keuzes te maken. We leven in een wereld waarin nieuw kopen eenvoudiger is dan het vinden van iets kwalitatiefs tweedehands dat bij je behoefte past. En het verkopen van gebruikte spullen best wat moeite kost, terwijl het vaak niet veel oplevert. Ja, vervelende bieders die nooit concreet worden en voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

Come on! Is dit echt onze manier om je te bedanken voor de goede dingen die je wilt doen? 

Onze visie: een wereld zonder slecht nieuws.

Dat is waarin wij geloven. Hoe zou zo’n wereld eruitzien? We krijgen oneindig veel energie als we daarover fantaseren. Voor ons betekent het in ieder geval twee dingen: circulair consumeren en met positiviteit vooruit kijken, in plaats van met negativiteit terug. ​

Ontwerp zonder titel-13.png

Circul... wat? 

Circul-air. Vergis je niet, dit is niet de nieuwe duurzame vliegmaatschappij van Elon Musk. Helaas. We gaan een poging wagen je simpel uit te leggen wat een circulaire manier van consumeren betekent. 

 

De huidige economie is nog grotendeels lineair. In een lineaire economie gaat de productie van goederen en het gebruik ervan volgens een rechtlijnig patroon: we halen grondstoffen uit de grond, maken er producten van, gebruiken de producten en gooien ze weg als we ze niet meer nodig hebben. Het komt op de vuilnisbelt terecht of wordt verbrand. Doei waardevolle grondstoffen. 

 

In een circulaire economie zorgen we dat grondstoffen niet verloren gaan. Producten blijven zo lang mogelijk in gebruik. En als het écht niet meer gebruikt kan worden, dan worden de grondstoffen weer hergebruikt in een ander product. Hierdoor is er minder afval en zijn er minder nieuwe grondstoffen nodig.

Tijd voor positiviteit!

Wie zit er op slecht nieuws te wachten? He-le-maal niemand. Laten we stoppen met gecompliceerde verhalen over de problematiek en hoe we hier beland zijn. Als het op het milieu aankomt, is het vrij simpel: we helpen het naar de kl#te en we kunnen het tij nog keren. In plaats van vingerwijzen en mensen te vertellen wat ze moeten doen, geloven wij dat het veel leuker en effectiever is om met een hoop positieve energie een betere toekomst te visualiseren. En middelen aan te reiken waarmee we die toekomst kunnen bereiken.

Onze missie: mensen inspireren om anders te consumeren. 

Willen we een wereld bereiken waarin we meer hergebruiken en minder nieuw produceren, dan moeten we mensen helpen om de drang om nieuwe spullen te kopen te stoppen. 

 

Op z’n zachtst gezegd helpt het huidige lineaire consumptiemodel niet echt mee, en daarom vinden wij het tijd voor een beter alternatief. Dat klinkt groots, en dat is het ook. Maar jij kunt achterover leunen.

 

Wij doen het werk, jij krijgt de credits. Euhm...tokens.

handen vasthouden

Waarvoor wij iedere dag opstaan. 

We zien het als onze verantwoordelijkheid om bewustzijn te creëren, een oplossing aan te dragen en zoveel mogelijk mensen en merken te inspireren om deze nieuwe vorm van consumptie te omarmen. Hoe meer zielen, hoe meer fun en hoe duidelijker het wordt dat extra produceren helemaal niet nodig is.

 

Dit alles voor één doel: het voorkomen van zoveel mogelijk afval en nieuwproductie. 

 

In vijf jaar 500.000 producten een volgend leven. Laten we beginnen. Help je mee?   

bottom of page